Futurystyka i retrofuturystyka

2018.06.26, 11:53:10
Kilka starych i kilka mniej starych prognoz rozwoju technologii mojego autorstwa.
ilustracja

12.04.1992

Na początek rzecz z dość zamierzchłej przeszłości. Aż strach się przyznawać, że w tych odległych czasach człowiek już żył i myślał (a niekiedy myślał nawet całkiem z sensem), przyjmijmy zatem, że to moje notatki z piaskownicy i przejdźmy do szczegółów.
–––

Komputery

- 1992 - 100 MHz
- 1994 - 200 MHz
- 1996 - 500 MHz
- 2000 - 1 GHz

Poza rok 2000 lepiej nie sięgać, ale sądzę że:
- 2010 - 10 GHz
- 2020 - 100 GHz
- 2030 - 1000 GHz

Oczywiście to kiedyś się skończy. Zegar nie może tykać szybciej niż impuls, nawet poruszający się z szybkością światła, przemknie przez cały mikroprocesor wraz z pamięcią. O ile dobrze pamiętam istnieje również graniczna prędkość przełączania "przełącznika", będącego np. elementem pamięci.
(...)
Jeśli założymy, iż cały komputer da się "upchać" w 1 cm2, będzie to 30 GHz, jednak przy 1 mm2 będzie to w efekcie 3000 GHz.
(...)
Ale szybkość można znacznie powiększyć, stosując strukturę wieloprocesorową. Sądzę, iż taka właśnie struktura będzie w przyszłości rozwijała się i opanowywała technologię produkcji.

Peryferia

Przy dość spokojnym acz stanowczym rozwoju komputerów, przewiduję burzliwy rozwój peryferiów. Obok znanych i dzisiaj powinny w najbliższej dekadzie, ewentualnie 20-leciu  powstać:
- projektory holograficzne,
- duplikatory (naturalnie o ograniczonych możliwościach, wytwarzające imitacje, a nie kopie),
- systemy służące do rzeźbienia,
- coraz doskonalsze fantomatory z podgrupą symulatorów pojazdów latających ew. naziemnych,
- systemy pozwalająca na komunikację z komputerem w języku mówionym.
(...)
Przewiduję opanowanie przez komputery prawie całkowicie fotografiki jeszcze przed rokiem 2000.

Będą powstawały urządzenia cechujące się pewną inteligencją, a raczej jak to określił S. Lem zmyślnością.

Powstaną, czytaj: zostaną zastosowane) rozwiązania zapewniające trójwymiarowy obraz na płaskim ekranie (okulary z ciekłych kryształów + naprzemienne wyświetlanie).

Telewizory

Podwyższenie jakości, obraz trójwymiarowy (na płskim ekranie), ale bez przymusu. Sterowanie głosem. Kilka razy większa rozdzielczość. Do 2000 roku około 100-200 programów w każdym punkcie globu.

Video

Systemy cyfrowe umożliwiające kopiowanie po kilkadziesiąt i więcej razy bez spadku jakości. Być może zmniejszenie kaset. Płyty wizyjne (to już jest), a w dalszej perspektywie krzemowe karty pamięci jako nośnik obrazu.

Audio

Zmniejszenie kaset (zastosowanie jako standardu obecnych mikrokaset). Zapis cyfrowy, sterowanie głosem. Kwadrofonia, a może nawet system ośmiokanałowy. W dalszej perspektywie krzemowe karty pamięci (bez zasilania, informacja wymazywalna).

W dalszej przyszłości prawdopodobna jest unifikacja nośników informacji (wideo, audio, komputery, aparaty fotograficzne). To dawałoby nową możliwość w postaci łatwej obróbki wszelkiego rodzaju danych na komputerze, a także mogło się przyczynić do zmniejszenia ilości urządzeń elektronicznych zalegających w naszych domach.

23-28.09.2013

Kilka prognoz trochę nowszych i (w większości) jeszcze niezweryfikowanych.
–––

W perspektywie 10-20 lat od dziś:

Dużą część tekstów informacyjnych, prostej schematycznej literatury itp tworzą komputery.

Możliwe jest zamówienie generowanej przez komputer, prostej historii przygodowej o zadanych parametrach typu: XX-wieczny naukowiec cofa się w czasie i spotyka Wikingów. Szacuje się, że w ciągu następnych dwóch dekad możliwe będzie również zamawianie w podobny sposób filmów.

Live-logi, w tym: live blogi, live vlogi i thinklogi - Blogi generowane w czasie rzeczywistym w oparciu o wszystko co autor powie, wszystko, co zobaczy i wszystko co pomyśli (technologia prawie już jest).

Możliwość zapuszczenia wyszukiwania po prywatnym live-logu. Słowa, dźwięki, obrazy, myśli. Odszukania sceny i dokładnego wyglądu danej sytuacji.

Urządzenia elektroniczne są równie tanie i równie łatwe do wyprodukowania jak obecnie wydruk komputerowy. Można je nanosić na dowolne, w tym giętkie powierzchnie.

Technologia drukowania tkanek z własnych komórek macierzystych pozwala odtworzyć większość narządów naszego ciała. Pozwala też wytwarzać czysto estetyczne(?) struktury służące ozdabianiu ciała, zęby, rogi, łuski, włosy, czułki itp.

Możliwe jest łączenie takich struktur ze zminiaturyzowaną elektroniką. Zabieg jest równie prosty i popularny jak obecnie tatuaż, piercing, skaryfikacja itp.

Interfejsy "pozazmysłowe" implanty i przezczaszkowa stymulacja nerwów, także w drugą stronę - wirtualne kończyny do obsługiwania wirtualnych interfejsów naszalnych komputerów.

Implanty neuronowe służą już nie tylko przekazywaniu impulsów z/do mózgu, ale mogą też przejmować niektóre funkcje układu nerwowego, np. hipokamp-wspomagający ułatwiający uczenie się i potrafiący wymusić na mózgu świadome wejście w tryb: "to jest ważne - zapamiętaj".

Rzeczywistość rozszerzona (dukajowe OVR) staje się czymś powszechnym jak obecnie Internet.

2020-30 - Projekt Blue Brain realizuje praktyczną emulację ludzkiego mózgu realizowaną na poziomie neuronów. Konserwatyści wzywają do zaprzestania tego typu eksperymentów, etycy uznają, że tak emulowaną osobę ludzką należy uznawać za osobę ze wszystkimi przysługującymi jej prawami, prawnicy zastanawiają się, czy emulowana w taki sposób kopia osobowości przejmuje na siebie prawa i zobowiązania biologicznego oryginału, praktycy zastanawiają się nad kwestiami wierności odwzorowania umysłu nieobejmującego procesów na poziomie komórkowym i nad sposobem dokonania transferu z zachowaniem ciągłości świadomości.

Wokselonika nowa gałąź inżynierii obejmująca (podobnie jak w przypadku elektroniki) multum zastosowań od Annasza do Kajfasza. Podstawą technologii są woksele. Autonomiczne agenty zdolne współpracować z innymi agentami na zasadach roju. Fizycznie mają różne postaci, wielkości, zdolność do poruszania i mechanizmy napędowe. Ich wielkości są różne zależnie od zastosowań od obiektów wielkości piłki, poprzez granulat, aż po pył. Służą do samoistnego budowania struktur przestrzennych, budowle, narzędzia, elektronika, wyświetlacze, reklama zewnętrzna itp.

Mogą być jednorazowego użytku i "obumierać" po przybraniu finalnej formy. I tak np. budowa altanki na działce z ich pomocą polega na: zrzuceniu na nią z paki 1-2 ton wokseliny, wetknięciu w nią kabla z zasilaniem oraz drugiego, którym przekazany zostanie projekt budowy. Wypiciu dwóch piw. Wyjęciu obu w/w kabli i odczekaniu, aż wywietrzeją chemikalia uwolnione z wokseli, celem utrwalenia struktury.

Mogą być wielorazowego/ciągłego użytku i zachowywać zdolność do zmiany formy. Wyobraźcie sobie np. telefon zrobiony z "metalicznej plasteliny", który może przybrać w zasadzie dowolny kształt i kolor, zachowując przy tym funkcjonalność.

Wyobraźcie sobie kreację reklamową z obiektów wielkości piłeczki pingpongowej układających się w strukturę wielkości budynku, która każdego dnia może wyglądać inaczej.

Wyobraźcie sobie: ubrania, meble, biżuterię, itp. Wyobraźcie sobie drukarkę 3D bez... drukarki 3D ;)

Istnieją też zastosowania militarne i tutaj wokselonika poczyniła największą chyba rewolucję od czasu stworzenia czołgu i samolotu. Czołg na współczesnym polu walki staje się dinozaurem łatwym do zniszczenia za pomocą chmary ruchliwych wokseli. Owszem można go chronić za pomocą własnych wokseli obronnych, jednak oferowana przezeń siła ognia dostępna jest obecnie innymi technikami i nie uzasadnia wytaczania na pole walki metalowo-ceramicznego mastodonta. Podstawą wojsk zmechanizowanych stają się bezzałogowe nosiciele rojów. Kołowe, gąsienicowe i kroczące "lotniskowce" dla miniaturowych owadów. Podobny los zaczyna z resztą zaglądać w oczy również klasycznym, morskim lotniskowcom. Ponadto, w obszarze swoich granic państwa zasiewają pola wokselowe. Uśpione, zdolne latami czekać woksele, które podejmą działania bojowe na zewnętrznie wydany rozkaz lub w przypadku rozpoznania zdefiniowanego w ich pamięci zagrożenia.

Z racji bezsensowności strzelania z armaty do wróbla, bojowe technologie antywokselowe dzielą się na: własne woksele przechwytujące, mikrolasery zdolne do palenia tysięcy wrażych agentów sztuka po sztuce, generatory impulsu elektromagnetycznego - działają jedynie na wczesne generacje wokseli bojowych, te późniejsze bowiem funkcjonują już w oparciu o optonikę i piezooptyczne/chemiczne systemy napędowe.

szukaj

archiwum

sponsorowane

menu

 
 
 
draconica.pl
mapa strony
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, personalizacji reklam i analizy ruchu. Informacje o sposbie korzystania z witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Korzystając z tej strony, wyrażasz na to zgodę.